این ساختمان‌ها دو لایه است و خلا بین دو جداره، ابزاری ارزشمند برای خنک کردن و تهویه فضای داخلی محسوب می‌شود.
استفاده از دیواره لایه لایه قوس دار
استفاده از دیواره چوبی لایه لایه در بدنه خارجی ساختمان در مسیر باد غالب، به صورت قوسی باعث کنترل باد غالب شده است.(سایت اینترنتی)

2-3-4 مرکز جی پل گتی لس آنجلس کالیفرنیا
آغاز ساخت : ۱۹۹۱
پایان ساخت : بهار ۱۹۹۵
الگوی اولیه مرکز جی . پل گتی در لس انجلس مرکز اصلی در جهت حرکت عقربه های ساعت مرکز تاریخ فرهنگ و هنر باستان ، تالار کوچک سخنرانی، دفاتر اجرایی مرکز گتی تراست (دفاتر مایل و سرمایه گذاری ) و ساختمان مرکز اموزشی هرن گتی : موسسه برنامه اطلاعات تاریخ هنر و برنامه گتی گرانت و ساختمان حفاظتی گتی .
شبکه های سازمانی
مرکز جی . پل . گتی در ۱۴ میلی (۳/۲ کیلومتر ) غرب مرکز لس انجلس در ناحیه جنوبی کوهها سانتا مونیکا واقه شده است . از این دماغه مرتفع میی توان بسیاری از مشخصه های شهری جغرافیایی را مشاهده کرد . ساختار محل از طریق شبکه شهری ویک محور شمالی – جنوبی هم سو با تنگه موجود ، این مکان را برای ایجاد مجتمع کانونی دو قسمت میکند . پوشش ساختمان به دلیل مجوز استفاده مشروط در طرح و نما محدود میشود . به علت محدودیت خطی مکان به جهت این مجوز ، بخشی از پوشش ۲۴ ای کر ( ۹۷۱۲۸ متر مربع ) قابل ساخت نیست . شکلهای خمیده خطی که از نمای محل و شبکه ساختمانی مربوط به بافت شهری و محور آزاد راه ایجاد شده است با هم ارتباط دارند . تناسبات هندسی ، در طول مرزها کاملاً آشکار است و باعث آرایش ساختمانها می شود باغها که ورای پوشش ساختمان گسترش یافته ، این ترکیب را با ویژگی های بارز محل نشان میدهد .
ساختمانهای مرکز در طول دو قطری که از محل تقاطع وسیع کوه ایجاد میشود قرار میگیرد . مسیر بین این دو لبه ، با وجود باغهایی با شیب پلکانی که فضای سبزی در کنار آمفی تئاتر به وجود می آورد ، منظره جالبی پیدا میکند . ساختمانهای کم ارتفاع محوطه که مرکز را تشکیل میدهند ، در طول این دو لبه ساخته شده اند . در طول لبه شرقی تالار سخنرانی و ساختمان مرکز آموزش هنر گتی ، دفتر برنامه اطلاعات تاریخ ، هنر گتی ، دفتر برنامه طرح گتی گرانت و دفتر اجرایی هیات امنای مرکز ، بخش حفاظتی گتی و موزه گتی قرار دارد . مرکز تاریخ فرهنگ و هنر باستان نیز در لبه غربی واقع است .سالن غذا خوری ، رستورانهای مختلفی در خود جای داده و قهوه خانه در لبه باغ ، نزدیک حیاط ورودی قرار گرفته است . مهمترین فضای عمومی مرکز موزه ، از تعداد فضای مکعبی نورگیردار تشکیل شده است . این فضا ، در اطراف حیاط بزرگ قرار دارد و با پیاده روی سرپوشیده ومحصور ، به بازدید کنندگان امکان می دهد به راحتی در فضای داخلی و خارجی حرکت کنند . نقش اصلی موزه ، به نمایش گذاشتن مجموعه دائمی و چندین نمایشگاهها موقت است . ترتیب فضاهای گالری ، امکان تماشای کامل آثار هنری را برای بازدید کنندگان ، دانشجویان و پژوهشگران می سازد. دومین و بزرگترین جزء برنامه ساختمانی – یعنی مرکز تاریخ فرهنگ و هنر باستان – اطراف فضای گردشی نورگیر داری قرار گرفته که کتابخانه ای با گنجایش یک میلیون جلد کتاب را در خود جای داده است اتاق بایگانی عکس و نسخ خطی و آثار دانشمندان ، اتاق گردهمایی و تالار سخنرانی به گنجایش ۲۰۰ نفر نیز ، حول این فضا قراردارد .

شکل9-2 مرکز جی پل گتی لس آنجلس کالیفرنیا
آب و هوای کالیفرنیای جنوبی ، فرصت ویژه ای برای تلفیق طبیعت ، باغهای سرسبز و ساختمانها ایجاد کرده است . در تمام مراحل ، توجه خاصی به ارتباط درونی ساختمانها با محل شده تا درک فرد را از این مکان بالا ببرد . امکانات و طرح و برنامه این مرکز ، نه تنها آنرا به مرکزی ویژه تبدیل کرده ، بلکه مکان خارق العاده ی موسسه به دلیل محیط متفکرانه اش ، آنرا به فضای منحصر به فردی در قرن بیستم تبدیل نموده است .
مر کز جی پل گتی ، تاسیس شد تا اعتقاد موسس خود را مبنی بر اینکه درک و فهم هنرهای بصری برای جامعه شهری ضروری است ، منعکس سازد . این طرحها ، از موزه اصلی گسترش یافته و حتی محوطه های عمومی پژوهشی ، آموزشی و حفاظتی مربوط به هنرهای بصری را نیز در بر میگیرد . هدف هیات امنا از تاسیس مرکز جی پل گتی آن بود که برنامه ها و طرحهای مختلفشان را درمحیطی طبیعی جمع کند و هر کدام بتواند تعامل به وجود آمده از دیدگاههای جدید ، نزدیک به هم و مفید برای کل جامعه تقویت سازند .
مرکز جی پل گتی به عنوان یک موسسه خصوصی ، نقش دو گانه ای دارد و فضایی عمومی برای تفکر ودرک هنر و زیبایی مناظر طبیعی به دست میدهد ودر عین حال ، فضای ویژه برای پشتیبانی دانشجویان هنر فراهم می سازد . این مرکز ، در زمینی به مساحت ۱۱۰ ای کر (۴۴۵۱۷۰ متر مربع ) در دامنه کوههای لس آنجلس با چشم اندازهای گسترده واقع شده است . در جنوب و غرب این مکان ، اقیانوس آرام و چشمه های ساحلی در جنوب شرقی ، شهر لس آنجلس و در شمال ، کوههای سانتا مونیکا قرار دارد . این مرکز ، انبوه ساختمانهای به هم پیوسته و باغها را که کمتر از ۲۴ ای کر ( ۹۷۱۲۸ متر مربع ) از کل زمین را اشغال کرده، در بر میگیرد.هنگامی که از فرودگاه مجاور این محل به سمت شمال می رویم ، محور اصلی از خیابان مرکز پارتی با ۵/۲۲ درجه جا به جایی از زاویه شهر سندیگو عبور میکند . محور جانبی مقابل ، با گذر از مرکز ساحتمان ، قبل از تغییر جهت دادن از محور طولی محل به سمت شرق ، با خط آزادراه موازی میشود . بازدید کنندگان خودروهایشان را در پارکینگ زیرزمین زیر تپه پارک میکند و به وسیله تراموا (اتوبوس برقی ) از حیاط ورودی اصلی مرکز تا ارتفاع ۲۴۶ فوت (۷۵ متر ) بالا میروند .
ساختمان موزه کاربرد و عملکرد های مهمی دارد و هر ساختمان موفق باید چنین باشد کاربرد اصولی موزه حفظ آثار هنری است و نور پردازی خوب با در نظر گرفتن اهداف و اندیشه های هنرمندان نقش حیاتی دارد . توجه به آکوستیکی در فضا کمتر از اهمیت نور و بافت نیست . ساختمان موزه باید به این مجموعه ، نظم و حیات ببخشد و گالریها نیز باید به نحوی باشد تا متصدیان ، اجسام را به طور آشکار ، و منطقی و زیبا نشان دهد . چیدمان آن را بدون اشکا ل تغییر دهند . موزه ای که خوب طراحی شده باشد . بازدیدکنندگان را در چار چوب فکری پذیرنده ای قرار میدهد . و آنها را میخکوب میکند .گمگشته ، خسته و از نظر بصری سنگین ومعمار به فضای روشن و سازماندهی شده به بازدیدکنندگان اعتماد به نفس و با در نظر گرفتن فضاهایی برای استراحت و تفریح اور ا به خود فرا خواند . این فراخوانها گاه به گاه باید چشم و فکر بازدید کنندگان را به چیزهایی فراتر از هنر متمرکز کند گالریها باید مکانی آرام ، راحت و فضای برای تمرکز حواس باشد .
مانند دیگر آثار موفق معماری ، ساختمان عالی و کم نظیر موزه ( که بسیار انگشت شماراست ) نه تنها باید کاربری مناسبی داشته باشد ، بلکه فراتر از آن نیز بروداین موزه ، ارزشها و سنتهای متمایز جامعه ای را بیان میکند . که آنرا میسازد و تاثیر شوق انگیزی در محوطه سازی دارد . علاوه بر این ، شادی و راحتی را با شکلها و تناسبات ، مواد رنگ و توالی برخوردهای فضایی اش عرضه میکند . بنابراین ، ارتباط ساختمان را با مجموعه ای که در آن نگهداری میشود میتوان سنجید .و در بهترین شرایط ، ساختمان موزه به منزله همراه ماهری برای آثار هنری است که به آن نظم ، اهمیت و زینت می بخشد ، وهرگز آن را تحت الشعاع قرار نمی دهد . او می گوید : به وضوح مداخله بشر را درساماندهی زیبا شناسی محیط می بینیم و همواره در پی برقراری سیستم منسجم ارزشهای متقابل وابسته وارتباط هارمونیک بخشها هست.البته منظوراو جداسازی تمام وسایل مربوط به شکل کاربرد و تناسب است ومهم تر ازهمه اینکه باید پیچیدگی دو جانبه ای میان این مفهوم برای یک ساختمان و تجسم فیزیکی آن وجود داشته باشد .
شکل 10-2 مرکز جی پل گتی لس آنجلس کالیفرنیا شکل 11-2
وضوح بودن برای مسیر با طرح آغاز میشود و زمانی که نما به تصویر کشیده میشود طرح و برش درباره ایده های فضایی با معمار صحبت میکند وی طرح بیان اساسی و متقاعد کننده ایده معماری است . به اعتقاد او ساختمان باید بتواند صحبت کند . به کارگیری مجموعه عناصر خاص و درونی ثابت ، طی سالها به او شیوه بیان تکامل و منسجمی داشته و این فرآیند باعث شده مجموعه را در بافت شهری و تاریخی گرد آورده و دست برده که بسیار پیچیده و جامع است .نوعی پیشرفت منطقه ای که با توسعه فضا و پیچیدگی فضای کارهای او توام شده است معماری او توجه به فضاست البته فضا دارای نظم و با درنظر گرفتن نور معیارهای انسانی و فرهنگ معماری نه فضای بی تناسب .او شکلها را با نور تغییر میدهد و در ابعاد نما و حرکت و سکون تغییراتی ایجاد میکند .(سایت اینترنتی)
2-4 بررسی اصول معماری پایدار در نمونه هایی از مجموعه های تفریحی توریستی
به دلیل نقش مجموعه های تفریحی توریستی در میزان جذب توریست در سطوح مختلف منطقه ، شهر و حتی کشورها ، نمی توان ضرورت توجه به معماری و نحوه ی طراحی چنین مجموعه هایی که پیامدهای مستقیمی بر نحوه ی بهره برداری از محیط زیست و چگونگی برخورد با محیط طبیعی پیرامون خود را دارند ، نادیده گرفت . بنابراین در این پژوهش ، چندین نمونه از مجموعه های تفریحی توریستی ، که با رویکرد معماری پایدار طراحی شده اند را در نظر گرفته و نحوه ی برخورد آنها با طبیعت و تأثیرات آنها بر محیط زیست را مورد بررسی قرار داده ایم .

جدول شماره 1-2 بررسی اصول معماری پایدار در نمونه هایی از مجموعه های تفریحی توریستی
نام مجموعه اصول اولیه طراحی پایدار ویژگی مجموعه نتیجه گیری
مرکز فرهنگی تفریحی ژان ماری تجیبائو کالدونیای جدید ( کاناکی ) ارتباط با طبیعت توجه به بستر طبیعی و منظر بومی منطقه به لحاظ ریخت شناسی طرح پروژه از شکل محل و برجستگی آن گرفته شده است و ارتباط عمیقی بین معماری و طبیعت اطراف ایجاد شده است و به طور همزمان به معماری و مسائل توسعه پایدار توجه شده است و می توان گفت که مجموعه بسیار سازگار با طبیعت بوده و اثرات زیست محیطی ناچیزی داشته است.
پیوستگی ، تناوب و همخوانی لبه های شکل های مصنوع با شکلهای ارگانیک
درک تأثیرات محیط بهینه سازی کاربری زمین و تراکم عملکردی
استفاده از باد غالب برای تهویه طبیعی فضاها
روند مشارکتی طراحی مردم گرایی و تأمین خواسته های آنها
درک مردم توجه به روح مکان پیش از پرداختن به کیفیت عناصر کالبدی
حفظ و احیای ارزشهای فرهنگی ، اجتماعی بومی منطقه
مرکز جی پل گتی لس آنجلس ، کالیفرنیا ارتباط با طبیعت توجه به پهنه بندی اقلیمی محیطی که بنا در آن احداث شده است از همان آغاز طراحی ، باغها و فضاهای باز از جمله اجزاء کلیدی این مرکز به