چگونه بازار هدف کسب و کار خود را شناسایی کنیم؟

یکی از بزگترین اشتباهات بازاریابی اینه که بازار هدف خود رو بسیار گسترده انتخاب کنین. تلاش در جذب هر نوع مخاطبی موجب گم شدن پیام سایت شما می شه. صاحبین کسب و کارا باید به تعریف بازار هدف خود پرداخته تا روش هدف دار بازاریابی خود رو تقویت کنن. این مسئله باعث میشه که مخاطبان خاصی رو واسه کار و کاسبی خود در نظر بگیرین و روی جذب اونا کار کنین. درک انگیزه ها و خواسته های کاربران به شما کمک می کنه تا اجناس و خدمات متناسب رو به اونا عرضه کنین. فهم اینکه شما قراره به چه کسائی سرویس بدید، در موفقیت کار و کاسبی شما چیزی حیاتیست.

ما در این مطلب به تکنیکایی می پردازیم که به شما در شناسایی مخاطب هدف کار و کاسبی تون کمک زیادی می کنه.

بازار هدف چیه؟
بازار هدف، جمعیت مخاطبانیست که نیاز به اجناس یا خدمات شما رو دارن. این افراد یا الان مشتری شما هستن و یا پتانسیل تبدیل شدن به مشتری رو دارن.

واسه اینکه بازاریابی صحیحی واسه اجناس خود داشته باشین، باید اول مخاطبین هدف خود رو شناسایی کنین. اگه شما فروشنده قطعات تراکتور هستین، نوجوانان مدرسه ای، مخاطب هدف شما نیستن. تعریف دقیق مخاطبین شما در انتخاب کمپینای بازاریابی شما بسیار تاثیر گذاره.

شناخت مخاطب هدف شما روی انتخاب روش های بازاریابی موثره. این مسئله بر هر چیزی مثل محتوا یا فعالیت در شبکه های اجتماعتان می تونه اثر گذارد تا کار و کاسبی شما رو مستقیما به بازار هدفتون وصل کنه.

شناخت بازار هدف واقعا شناخت ویژگیای مخاطبین هدف شماس. اما چیجوری به شناسایی این ویژگیا بپردازیم.

۱٫ به مشتریان حال حاضر خود نگاهی بندازید
یکی از شروعای خوب در این کار، بررسی مشتریان حال حاضر شماس. این کار می تونه کلیدی واسه کشف نیازای کاربراتون باشه. بعد می تونین روی روش های هدف دار بازاریابی بر این کاربران تمرکز کنین.

وقتی روی مشتریان حال حاضر خود کار می کنین این سوالات رو از خود سوال کنین:

کاربران بیشتر از کدوم جنسیت هستن؟
گروه سنی اونا چیه؟
اونا کجا زندگی می کنن؟
حرفه اونا چیه؟
درامد میانگین اونا چقدره؟
اونا ویژگی مشترکی دارن؟
وقتی به این سوالات جواب دادین، از خود سوال کنین که چیجوری اونا شما رو پیدا میکنن. جواب به این سوال می تونه به شما کمک کنه تا اینکه روی چه مواردی باید بیشتر کار کنین و چه مواردی نیاز به فعالیت نداره.

شناخت مخاطبین شما به چگونگی صحبت شما با اونا هم کمک زیادی می کنه. این مسئله موقع انتخاب روش های بازاریابی مناسب در جهت جذب اونا، بسیار گره گشاست.

۲٫ اجناس و خدمات خود رو آزمایش کنین
موقع شناخت بازار هدف، بررسی اجناس و خدماتتتان کمک زیادی به شما می کنه. نگاهی به ویژگیای اجناس شما موجب می شه که تصویری از خریداران اونا تو ذهن شما ایجاد شه.

با نوشتن ویژگیای محصولاتتون شروع کنین و بعد سود هر کدوم از این ویژگیا رو مشخص کنین. درباره هر چیزی که سرویس یا محصول شما جفت و جور میکنه فکر کنین.

بعد از اینکه ویژگیای هر کدوم از محصولاتتون رو نوشتید، آدمایی که به دنبال اون می تونن باشن رو مشخص کنین. مثلا اگه شما صاحب یه فروشگاه اینترنتی وسیله الات هستین، لوله کشا و پیمانکاران از جمله مشتریان شما می تونن باشن.

اطلاعاتی که از این روش به دست میارید شاید خیلی کلی باشن، اما با مشتریان هدف خود آشنا تر میشین.

۳٫ خود رو در جای خریدار بذارین
یه شخصیت خیالی از مشتری با در نظر گرفتن ویژگیایی که شاید داره و به اون پی بردین ایجاد کرده و خود رو جای اون بذارین. با این کار نگاه جدیدی به کار و کاسبی خود دارید و به مواردی که نیاز به پیشرفت دارن پی میبرین.

هر وقت خود رو در جای مشتریان قرار می دید از خود سوال کنین که به چه دلیل مشتری نیاز به محصول شما داره و انگیزه اون از خرید چیه؟ با دقیق تر شدن روی این مسئله و درک هر چی بیشتر نیازای کاربران، به شخصیت کلی مشتریان خود بیشتر پی میبرین. ایجاد یه شخصیت خیالی و قرار دادن خودمون در جای اون به ما کمک می کنه تا با فرصتای بازاریابی در نسخه واقعی ماجرا باخبر شیم.

۴٫ رقبای خود رو بررسی کنین
بعد از تعریف اولیه مخاطبین هدف خود نیازه که نگاهی به رقبای خود بندازید. بررسی روشای بازاریابی رقبای شما و مشاهده جای خالی بعضی موارد، می تونه ایده های جدیدی رو به شما نشون بده.

ایده

در اینترنت کلمه های کلیدی مربوط به کار و کاسبی خود رو جستجو کرده و روش هایی که اونا روی کار در اون هستن یا نیستن رو پیدا کنین. رقبای شما بازار هدف مشابهی با شما دارن. با نگاهی به اجناس اونا و نیازای کاربران هدف، می تونین اجناس جدید و بازارهای جدید رو ببینین.

۵٫ از پرسیدن سوالات نترسین
ایجاد نظرسنجی در سایت روش بسیار خوبی در تعریف دقیتر بازار هدفه. این نظرستجیا به شما کمک می کنن تا با افکار و انگیزه های کاربران بیشتر آشنا شید. موقع انجام این کار مهمترین کار تعیین چیزیست که قراره بفهمین. ایجاد پرسشا مناسب می تونه به گرفتن فیدبک درست خیلی کمک کنه.

اولین جایی که کاربران به سراغ اون می رن رو پیدا کنین. انگیزه اونا از خرید رو کشف کرده و مسئول خرید خونه رو پیدا کنین. فهمیدن جواب این جور سوالات اطلاعات با ارزشی رو در جهت شناخت بازار هدف ارائه میده و علل نیاز به خدمات شما رو رو می کنه. هم اینکه شما از اولین جایی که کاربران موقع خرید به اون مراجعه می کنن هم باخبر میشین.
خرید خونه

وسایل نظرسنجی زیادی در اینترنت هست که به شما در ایجاد اونا کمک می کنن. شما می تونه از این وسیله ها در شبکه های اجتماعی خود بهره برده یا پس از خرید مشتریان به اونا ایمیل بزنین.

۶٫ از قدرت شبکه های اجتماعی استفاده کنین
شبکه های اجتماعی مطمئنا روشای کسب اطلاعات رو تغییر دادن. پلتفرمایی مانند توییتر و اینستاگرام نمی تونه به وسیله کارآفرینان و صاحبین کسب و کارا ندیده گرفته شن.

در کنار پیدا کردن مشتریان جدید، میشه با شبکه های اجتماعی به جمع آوری اطلاعات هم پرداخت. شبکه های اجتماعی راه های ارتباطی با کاربران رو هموارتر کرده و میشه با به کار گیری اونا از نتیجه فعالیت هامون باخبر شیم.

رای گیریا و نظرسنجیا کاربران رو درگیر خود می کنه و به شما کمک می کنه تا با احساس واقعی اونا آشنا شید. نوشتن نقدهای آنلاین، امروزه در فیسبوک بسیار رایجه و لینکدین هم مقبولیت برند شما در بین افراد رو نشون میده.

خیلی از رای گیریای شبکه های اجتماعی دارای توانایی بررسی کاربران هستن و اطلاعات خوبی درباره اونا به شما میدن. این جور نظرسنجی مثل یه تیر و دو نشون هستن. شما می تونین با به کار گیری این اطلاعات بسیار مهم، بازار هدف خود رو دقیقتر شناسایی کرده و بفهمین که چه کسائی بیشتر از بقیه به بازاریابی در شبکه های اجتماعی جواب میدن.

۷٫ کلمات کلیدی مناسبی رو واسه سئو انتخاب کنین
کسب ترافیک از راه سئو و موتورهای جستجو با ارزش ترین نوع ترافیک حساب می شه. خیلی با اهمیته که بدونین کدوم کلید واژه واسه سایت نتیجه در بر داره و کدوم یکی نه. هم اینکه شما باید دلیل انتخاب اونا رو هم بدونین.

بازار هدف شما رابطه مستقیمی با کلمات کلیدی استفاده شده در صفحات سایت داره. وقتی کاربران به جستجوی یه محصول یا سرویس در اینترنت می پردازن بیشتر از نام منطقه خود هم در اون استفاده می کنن. مثلا کاربری که دنبال یه آرایشگاه در اینترنت می شه، مطمئنا نام شهر یا حتی محله خود رو هم در عبارت مورد جستجو وارد می کنه.

کاربران علاوه بر ذکر منطقه خود، بعضی وقتا از کلمات کلیدی خاصی واسه توصیف محصول مورد نظرشون هم استفاده می کنن. مثلا کاربری که به دنبال ساعت مچی در اینترنته، شاید به جستجوی عباراتی مانند “ساعت مچی بند قهوه ای” یا “ساعت مچی ارزون” بپردازه.

وسایل زیادی واسه پیدا کردن کلمات کلیدی در رابطه در اینترنت وجود دارن که می تونین به به کار گیری اونا بپردازید. در این مورد می تونین از خدمات مشاوره سئو متخصصین این کار بهره ببرین.

۸٫ با مشتریان صحبت کنین
مهمترین دلیل تعریف بازار هدف در کار و کاسبی تون ایجاد یه رابطه درست با کاربرانه. این مخاطبین شما هستن که نوع جنس بازاریابی شما رو تعیین می کنن. مثلا مخاطبین هدف یه موسسه حقیقی متفاوت با یه کافی شاپه. هم اینکه سبک جفت و جور محتوا، پستای وبلاگ و شبکه های اجتماعی هم واسه مخاطبین این دو کار و کاسبی فرق داره.

واسه ایجاد رابطه درست با مخاطبان هدف، باید با زبون خوشان با اونا به صحبت پرداخت. از جملاتی استفاده کنین که واسه اونا آشنا باشه و اون رو بفهمن.

خیلی از این جور اطلاعات از راه شبکه های اجتماعی به دست میاد. نگاهی به کامنتا و نقدها کنین تا با زبون خاص مخاطبان خود آشنا شید. اونا به شکل محاوره ای صحبت می کنن یا از کلمات رسمی در کامنتها استفاده می کنن؟

به مخاطبان خود اجازه بدید که باعث رشد برند شما شن
نیازای مشتریان شما همیشه در حال تغییره. این مسئله بدین معنیه که واسه همگام بودن با اونا، شما هم باید متناسب با اونا تغییر کنین.

شناسایی بازار هدف یکی از بهترین راه های در تماس بودن با افرادیست که نیاز به اجناس شما دارن. این رابطه هم اینکه اطلاعات با ارزشی رو جفت و جور می کنه تا بتونین سرویس بهتری به مشتریان خود بدین.