چگونه سئو کنیم؟

وقتی صحبت از سئو سایت می شه خیلی از افراد و صاحبین وب سایتا از حجم بسیار بزرگ اطلاعات موجود در اینترنت وحشت زده می شن. در این صورت اگه اونا به یه مشاور سئو با تجربه دسترسی نداشته باشن، مطمئنا نمی دونن که از کجا بایست شروع کنن و کار خاصی هم نمی کنن.

ما در این مطلب می خوایم به این سوال شما که چیجوری سئو کنیم، جواب بدیم تا بتونین با به کار گیری راهکارهای ساده زیر، سئو سایت خود رو از نقطه درستی شروع کنین.

مبانی سئو داخلی
خیلی از قسمتای اصلی سئو از داخل سایت شما شروع می شه. احتما مطالب زیادی درباره ساخت بک لینک دیدین، اما داشتن بک لینکای زیاد بدون ساختار داخلی مناسب سایت تاثیری در سئو نمی ذاره. در ادامه به معرفی پارامترهای اصلی سئو داخلی سایت سایت می پردازیم که در تموم صفحات سایت مخصوصا صفحه اصلی باید رعایت شه.

بک لینک

قانون طلایی بهینه سازی داخلی
قبل اینکه به شروع بحث بپردازیم همیشه تو ذهن داشته باشین که هیچ وقت در هیچکدام از موارد سئو زیاده روی نکنین. شاید شما تحریک شید که کلمات کلیدی زیادی رو در صفحات سایت به کار ببرین، اما این کار غلطه. لازمه بدونین که گوگل سایتایی رو که زیادتر از اندازه بهینه سازی می گردن رو با جریمه مواجه می کنه. پس وقتی صحبت از کلمات کلیدی می شه در آخر ۵ کلمه یا عبارت کلیدی رو واسه هر صفحه در نظر بگیرین و روی به درستی کار کنین.

اگه نمی دونین که از کدوم کلمات کلیدی بایست شروع کنین از ابزارای انتخاب کلید واژه مانند Google’s AdWords کمک بگیرین.

تگ عنوان
تگ عنوان در صفحه شما به موتورهای جستجو اعلام می کنه که هر صفحه سایت شما درباره چی چیزیست. عنوان صفحه بیشترین حد ۷۰ کاراکتر بایست بوده و شامل نام برند شما و کلمه های کلیدیتان باشه. این تگ باید بین کدای هر صفحه HTML و در بالای اون بایست قرار گیرد.

متای توضیحات
متاتگ توضیحات یا Meta Description هر صفحه اطلاعات بیشتری درباره موضوعیت اون به موتورهای جستجو میده. بین کارشناسان سئو درباره تاثیر این مورد در گرفتن رتبه در کلمات کلیدی شبهاتی هنوز هست اما اکثریت کارشناسان معتقند به کار گیری کلمات کلیدی در این قسمت در کسب رتبه بهتر تاثیر گذاره. هم اینکه این قسمت باید به شکل طبیعی نوشته شده باشه چون که در صفحات جستجو نشون داده شده و کاربران می تونن اون رو ببینن. از این رو در افزایش کلیک کاربران می تونه موثر قرار گیرد.

چیجوری عنوان صفحه و متای توضیحات در یافته های جستجو نشون داده می شن

تصویر بالا نشون میده که عنوان و متای توضیحات سایت رادزاد چیجوری در صفحه جستجو نشون داده می شه. می تونین ببینین که عبارت جستجو شده به وسیله کاربر (که اینجا رادزاده)، در عنوان صفحه و متای توضیحات پر رنگ تر شده. این دلیلی بر ضرورت به کار گیری کلمات کلیدی در این دو قسمت می تونه باشه. چون که کاربر با مشاهده کلمات مورد جستجوی خود در صفحه نتایج جستجوی گوگل از ربط داشتن سایت شما با عبارت مورد جستجویش مطمئن می شه.

از وردپرس یا جوملا استفاده می کنین؟
اگه از سیستمای مدیریت محتوا مانند وردپرس یا جوملا استفاده می کنین بسیار خوش شانسین! قرار دادن تگ عنوان و متای توضیحات در این سیستم های مدیریت محتوا بسیار آسونه و از راه افزونه SEO By Yoast در وردپرس و امکانات موجود در جوملا می تونین خیلی راحت واسه هر کدوم از صفحات خود، تگ عنوان و متای توضیحات رو تعریف کنین. واسه اطلاعات بیشتر، مطلب سئو وردپرس و همینطور سئو جوملا رو بخونین.

دیگه بخشای سئو داخلی
با اینکه تگ عنوان و متای توضیحات اصلی ترین بخشای سئو داخلی هستن، اما سئو داخلی به همین جا ختم نمی شه. مطمئن شین که موارد زیر رو هم در سایت عایت کردین. چون که تاثیر مثبتی در بهبود سئو سایت دارن.

لینکای داخلی: لینک سازی تنها شامل لینکا از دیگر سایتا به سایت شما نمی شه. بلکه شما می تونین با لینک دادن کلمات کلیدی به صفحات هدفشون در داخل مطالب سایت، به موتورهای جستجو کمک کنین تا درک بهتری از سایت شما داشته باشن.

تگ هدینگ: مثلا در همین مطلب عنوان صفحه و عنوانای هر پارگراف در داخل یه تگ H قرار دارن تا به موتور جستجو اعلام شه که هر پاراگراف درباره چیه. تگ H1 واسه عنوان صفحه و تگای H2 و H3 واسه عناوین داخلی صفحه می تونن مورد استفاده قرار گیرند. از هر کدوم هم می تونین چند بار استفاده کنین. به کار گیری این تگا به موتورهای جستجو کاربران کمک می کنه تا مطالب هر صفحه رو به بخشای جدا از هم تقسیم کرده و خوانایی اون واسه کاربران زیاد شه.

نام تصاویر و تگ ALT: اگه شما از تصاویر در سایت استفاده می کنین حتما از نام درست و تگ ALT مناسب واسه اونا به کار ببرین. مثلا واسه عکسی که درباره سئو هستش می تونین از یدین شکل اون رو در کد صفحه به کار برید: ”سئو”. هدف از این کار بهینه سازی تصاویر سایت در جستجوی تصاویر گوگله. با این کار شانس نمایش این تصویر موقع جستجوی کلمه سئو زیاد می شه.

متن بزرگ: در این مورد خیلی تمرکز نکنین. اما بعضی وقتا بزرگ کردن یه کلمه در داخل متن میشه موجب جلب توجه کاربران شه و همینطور به موتورهای جستجو اجازه میده که اطلاعات مهم رو از دیگر موارد تمیز بدن.

به چه دلیل به محتوا نیاز دارین؟
اگه به آخرین خبرهای مربوط به بازیابی آنلاین نگاهی بندازید، متوجه اهمیت بازاریابی محتوا و به کار گیری اون در سایت خود میشین. محتوا هم واسه کاربران و هم واسه موتورهای جستجو بسیار عالیست. هر چی محتوای بیشتری داشته باشین، شاید کاربران بیشتری هم می تونین به سمت سایت خود جذب کنین و موتورهای جستجو هم صفحات ایندکس شده بیشتری از سایت شما دارن.

بازاریابی محتوا

کلید جلب رضایت کاربران و موتورهای جستجو داشتن محتوای جذاب در سایته. محتوای با کیفیت می تونه شامل موارد زیر باشه اما فقط به همین موارد محدود نمی شه:

پستای وبلاگ
مطالب جذاب
آموزشا
اینفوگرافیکا
ویدئوها
پادکستا
تولید محتوای با کیفیت می تونه سرمایه گذاری بزرگی باشه. موتورهای جستجو اون رو دوست دارن و کاربران هم در صورت رضایتمندی، اون رو به اشتراک می ذارن و باعث افزایش بازدید سایت می شن. شما می تونین از راه وبلاگ خود شروع به نوشتن محتوا کنین و در صورت رشد بازدیدکنندگان به منتشر کردن شکل های جور واجور محتوای ویدئویی بپردازید.
سرمایه گذاری

سئو و بهینه سازی خارجی
ساخت بک لینک شاید یکی از پر طرفدارترین قسمتای سئو هستش. هدف اصلی در این کار گرفتن لینک از بقیه سایتا به سایت خوده. اگه به فکر گرفتن بالاترین جایگاه در یافته های جستجو هستین، باید از سایتای با رتبه های بالا لینکایی دریافت کنین. گرفتن لینک به شکل انکر تکست موجب کسب رتبه بهتر در همون عبارت می شه.

مثلا سایت Adobe در جستجوی عبارت Click Here یکی از بالاترین رتبه ها رو کسب کرده. فقط به این خاطر که سایتای بسیاری با این انکر تکست به این سایت لینک دادن.

شاید اینجا می پرسین که چیجوری بک لینک به دست بیاریم؟ راه های بسیاری واسه این کار هست. بعضی از این راه ها خوبند و یه سری های دیگه نیستن. اگه تا حالا مقالات مربوط به بک لینکا رو خونده باشین میفهمید که کلا سه نوع بک لینک هست:

لینکای طبیعی: اینای همون لینکایی هستن که شما درخواست اون رو نداده اید و به صورت طبیعی درست شدن. مخصوصا اگه این بک لینکا از سایتای خبری و سایتای معتبر کسب شن بر ارزش و اعتبار سایت شما بسیار خواهد اضافه کرد.
لینک کلاه سفید: این نوع لینکا، بک لینکای خوبی هستن که طبق قوانین گوگل جفت و جور شدن.
لینک کلاه سیاه: این نوع لینکا دارای کیفیت بسیار پایینی هستن و از اونا باید دوری کرد.
خیلی از وب سایتا زمان زیادی رو صرف کسب لینکای طبیعی می کنن تا رتبه سایت خودشون رو زیاد کنن. به همین خاطره که لینک بیلدینگ جز سرویسای پر طرفداره. اما شما می تونین با به کار گیری راه حلای زیر به کسب بک لینک بپردازید:

راه حل

از سایتای معتبر بخواین که از طرف شما پستی رو واسه معرفی سرویستان منتشر کنن. این نوع سرویسا رپورتاژ آگهی هم نامیده می شه که در سایت رادزاد هم قابل ارائه س.
سایتایی رو پیدا کنین که با کار شما در ارتباطند اما حریف شما حساب نمی شن. بعد بررسی کنین که دیگه سایتای در رابطه رو در سیات خود معرفی می کنن یا نه.
پروفایلای زیاد در وبسیاتای محلی یا شبکه های اجتماعی بسازین و به سایت خود لینک بدید. با اینکه خیلی از لینکای شبکه های اجتماعی شمرده نمی شن اما تاثیر زیادی در افزایش ترافیک سایت می تونن داشته باشن.
دیرکتوریای مربوط به کسب وکار خود رو پیدا کنین و لینک سایت خود رو در اونا بذارین.
محتوای با ارزشی که توانایی اشتراک گذاری زیادی دارن تولید کنین. مثلا اینفوگرافیکا گزینه خوبی واسه این کار هستن.
چیجوری گوگل پلاس می تونه به افزایش رتبه سایت کمک کنه
یکی از شبکه های اجتماعی که تاثیر زیادی در سئو سایت داره، گوگل پلاسه. این شبکه اجتماعی واسه گوگل صفحاتی رو که کاربران اون رو دنبال کره ان در رتبه بالاتری موقع جستجو قرار میده.

واسه اینکه از امتیازات گوگل پلاس استفاده کنین موارد زیر رو دنبال کنین:

یه حساب گوگل پلاس بسیازید و یه صفحه کسب وکار با به کار گیری این حساب بسازین
پروفیل خود رو کامل کنین و اطلاعات مربوط به سایت رتا هم بذارین.
از عمومی بودن پروفایل خود مطمئن شید.
لینکای مطالب سایت رو در اون به اشتراک بذارین
شروع به رابطه با افراد در گوگل پلاس کرده و اونا رو تشویق به دنبال کردن پروفایل خود کنین.
هر چی افراد بیشتری شما رو دنبال کنن احتمال بیشتری هست که سایت شما در یافته های زیرو رو کردن و گشتن ها ظاهر شه.

بررسی یافته های کارا
آخرین کاری که بایست انجام بدین بررسی پیشرفت سئو سایتتانه. یکی از مهمترین ابزارهایی که می تونین با به کار گیری اونا پیشرفت خود رو ببینین وسیله گوگل آنالیتیکزه. با به کار گیری این وسیله رفتار کاربران سایت رو می تونین بررسی کنین. با استفاد از این وسیله می تونین ببینین که کاربران با جستجوی چه کلماتی وارد سایت شما شدن.

وسایل سئو رایگان زیادی در اینترنت وجود دارن که هرکدوم اطلاعات با ارزشی رو به شما ارائه میدن. وسیله آنالیتیکز گوگل از ابزارهاییست که واسه شروع کار بسیار مناسبه.

در صورت رعایت دستورالعملای این مطلب و مطالعه مطلب آموزش سئو، می تونه مطمئن باشین که سئو سایت خود رو از نقطه درستی شروع کردین. با به کار گیری سئو هم می تونین از امتیازات افزایش ترافیک سایت خود بهره برده و درامد خود رو زیاد کنین. اگه بازم در شروع این کار مشکل دارین می تونین با ما تماس گرفته و از خدمات مشاورهامون استفاده کنین. می تونین از آموزش خصوصی سئو ما بهره ببرین.