15 نشان‌کمبود | از نوع ویتامین

واسه سالم بودن و سالم موندن لازمه که به اندازه کافی از شکلای جور واجور ویتامین ها و مواد معدنی بهره مند شید. اما بدیش اینه بعضی افراد کمبود ویتامین رو خیلی جدی نمی گیرن؛ غافل از این که کمبود ویتامین و مواد معدنی لازم، واسه سلامت بدن گران تموم می شه. در این مطلب 15 نشونه کمبود ویتامین و مواد معدنی رو توضیح می دیم.

 

کرامپای عضلانی و درد در انگشتا پشت ساق و کف پاها
اگه بدون دلیل خاصی دچار کرامپ و گرفتگی در ناحیه پشت ساق پا، انگشتا یا کف پا میشین، احتمال داره دچار کمبود کلسیم، پتاسیم یا منیزیم شده باشین. آدمایی که زیاد ورزش می کنن بیشتر دچار مثل این کرامپا می شن. واسه مقابله با این مشکل لازمه مصرف میوه هایی مانند گیلاس، سیب، انگور، موز و هم اینکه سبزیجات سبزبرگ رو زیاد کنین.

 

شکاف در گوشه لبا
اگه متوجه ترک و شکاف در گوشه دهن خود شدین، به فکر افزایش جذب ویتامین B باشین. چون این مشکل ممکنه به وجود اومده به وسیله کمبود ویتامین هایB2 ،B3 و 12 B باشه. علاوه بر این ترک گوشه دهن شاید به وجود اومده به وسیله کمبود آهن و روی (زینک) باشه. این مشکل بیشتر در بین گیاهخواران و هم اینکه آدمایی که تغذیه شون متناسب با وضع بدنی شون نیس بیشتر بروز می کنه. واسه رفع این مشکل می تونین هر هفته ماهی و مرغ بیشتری استفاده کنین. گیاهخواران می تونن واسه جبران کمبود ویتامین B حبوبات، بادام زمینی و گوجه فرنگی بیشتری مصرف کنن.

 

احساس خستگی زیاد
اگه هر شب کافی می خوابید، اما در طول روز احساس خستگی زیادی می کنین، شاید به کمبود ریبوفلاوین (ویتامین B2) گرفتار هستین. پس لازمه مصرف اجناس لبنی، تخم مرغ یا گوشتای کم چرب مانند بوقلمون و… رو بیشتر کنین.

 

خواب رفتن و کرخی دست و پا
اگه همیشه دست و پاتون خواب میره یا این که در قسمتای انتهایی بدن (انگشتان دست و پا) احساس سوزش و گزگز دارین به این معنیه که شدیدا مضطرب یا دپرس شدین، اما اگه روحیه تون خوبه و مشکل خاصی ندارین، شاید دچار کمبود اسیدفولیک و ویتامینای B6 و B12 شدین. واسه جذب هرچه بیشتر این ویتامینا سبزیجاتی مانند چغندر، مارچوبه و اسفناج استفاده کنین. علاوه بر اینا می تونین از تخم مرغ هم واسه افزایش این ویتامینا استفاده کنین.

 

جوشای قرمز کوچیک در پشت، رانا بازوها و گونه ها
اگه فهمیدین بعضی از قسمتای بدن تون مانند رانا، بازوها، گونه ها و پشت تون دچار جوشای قرمز کوچیکی می شه، احتمال داره دچار کمبود ویتامینای A،D و هم اینکه اسیدهای چرب شدین. واسه مقابله با این جوشای ریز مزاحم مصرف مواد غذایی سالم مانند سبزیجات رنگی رو در اولویت بذارین. سبزیجات برگ دار و سبزیجات نارنجی و زردرنگ شامل ویتامین A زیادی هستن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ماهی آزاد هم جزو منابع سالم اسیدهای چرب لازم بدنه. پیشنهاد می کنیم از مصرف قارچ، ماهی ساردین و گوجه فرنگی هم غافل نشید و هر روز به مدت پونزده دقیقه در برابر نور آفتاب قدم بزنین.

 

افسردگی
عوامل زیادی واسه دچار شدن به افسردگی هست. یکی از این عوامل کمبود ویتامین D هستش. یافته های پژوهشی که سال 1998 انجام شده ، نشون میده آدمایی که در طول زمستون مکمل ویتامین D دریافت می کنن از بقیه افراد روحیه بهتری دارن و کمتر در برابر افسردگی قرار می گیرن. فرقی نمی کنه در چه فصلی از سال قرار دارین؛ حتما به فکر جذب ویتامین D بیشتری باشین. در فصل زمستون به دلیل کاهش نور خورشید این مشکل رواج بیشتری داره. در نتیجه بهتره با مشورت دکتر مکمل استفاده کنین.

 

 

ریزش موی شدید
ریزش موی زیاد ممکنه به وجود اومده به وسیله کمبود بیوتین (از خونواده ویتامین B) باشه. این نوع کمبود، مخصوصا در بین ورزشکارایی که به تخم مرغ خام علاقه مند هستن، دیده می شه. تخم مرغ خام شامل پروتئینی به نام «آویدین» است که مانع از جذب بیوتین می شه. پس راه حل مشکل ساده س!؛ از مصرف تخم مرغ خام دوری کنین. اگه نمی تونین این عادت رو ترک کنین مصرف سبزیجاتی مانند گل کلم یا قارچ رو زیاد کنین و مصرف ماهی آزاد و میوه هایی مانند موز و تمشک رو در اولویت برنامه غذایی تون بذارین.

 

مشکلات دید شبونه
اگه شبا و در تاریکی دیدتون دچار مشکل می شه، شاید به کمبود ویتامین A گرفتار هستین. حتما می دونین که هویج واسه تقویت قوه بینایی خوبه. این سبزی نارنجی و پرطرفدار پر از بتاکاروتنه که پیش ساز ویتامین A حساب می شه و در تقویت قوه بینایی نقش مهمی داره.

 

بی اشتهایی
عوامل زیادی در بی اشتهایی دخالت دارن، اما در بعضی موارد کمبود بیوتین ممکنه دلیلی واسه از دست دادن اشتها باشه. البته باید بدونین این نوع کمبود ویتامین با احتمال خیلی کم بروز می کنه. مصرف مکملا شما رو از این کمبود نجات میده. البته می تونین با مصرف بادام، تخم مرغ، حبوبات و هم اینکه توت فرنگی و تمشک مشکل رو رفع کنین.

 

حالت تهوع، یبوست و نفخ
کمبود ویتامین B12 بسختی قابل شناساییه، چون بدن اندازه خیلی از این ویتامین رو ذخیره می کنه. حالت تهوع، یبوست و نفخ شکم جزو علائمیه که خبر از کمبود ویتامین B12 میده. این ویتامین در جگر، قلوه، بوقلمون، ماهی تن و… هست.

 

خونریزی لثه ها و زخمایی که میلی به بهتر شدن ندارن
اگه فهمیدین لثه هاتون دچار خونریزی می شن و وقتی که یه تیکه از بدن تون زخم می شه میلی به بهبودی نداره، شاید دچار کمبود ویتامین C هستین. مصرف روزانه 10 میلی گرم ویتامین C واسه پیشگیری از بروز کمبود ویتامین C و دچار شدن به مریضی اسکوربوت کافیه. مطمئنا می دونین پرتقال شامل این ویتامینه. اما باید بدونین علاوه بر پرتقال، میوه ها و سبزیجات دیگری مانند فلفل دلمه ای قرمز، پاپایا و کیوی جزو منابع اصلی ویتامین C هستن.

 

سردرد و سرگیجه
سردرد و سرگیجه ممکنه به وجود اومده به وسیله نبود جذب نیاسین یا همون ویتامین B3 باشه. مریضی پلاگر که با نشونه هایی مانند اسهال، درماتیت و دمانس (زوال عقل) خود رو نشون میده هم در اثر کمبود شدید ویتامین B3 بروز می کنه. حالا خوبیش اینه در جوامعی که مواد غذایی با این ویتامین غنی می شه، این مریضی هم با احتمال خیلی کم دیده می شه. جگر گاو و گوساله، مرغ و ماهی و … جزو منابع غذایی ویتامین B3 هستن.

 

اسهال
مشکل بیرون روی دلایل زیادی داره، اما اگه بدون دلیل خاصی و همیشگی دچار این مشکل میشین، شاید به کمبود ویتامین B9 گرفتار هستین. یکی از منابع این ویتامین دل و جگر مرغه. اگه علاقه ای به مثل این خوراکا ندارین می تونین از جگر گاو یا گوساله و هم اینکه حبوبات پخته شده استفاده کنین.

 

اینسومیا یا بی خوابی
قبل از هر چیزی باید بگیم کمبود ویتامین B5 با احتمال خیلی کم دیده می شه، اما اگه شما جزو مشتری هایی دائم فست فودها و مواد غذایی صنعتی باشین بدن تون رو در برابر این کمبود قرار دادین. در این صورت احتمال این که به بی خوابی و مشکلات پوستی گرفتار شید زیاده. باید بدونین ویتامین B5 در قارچ شیتک و جگر بره فت و فراوون هست.

 

خشکی پوست
خیلیا از خشکی پوست شکایت می کنن. دلایل زیادی واسه خشکی پوست هست. درسته که نوع پوست در مرحله اول یه موضوع ژنتیکیه، اما باید بدونین که کمبود ویتامینای A و B هم ممکنه باعث خشکی پوست شه. پس لازمه مصرف سبزیجات برگ دار، آجیلا، غلات و ماهیای چرب مخصوصا ماهی آزاد رو زیاد کنین.

منبع:jamejamonline.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *