15 نکته تغذیه ای در ماه رمضان | تغذیه سالم

هفت صبح: هدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر الهی اون، بهره بردن از منافع جسمی و روانی این ماه مبارکه. البته ماه رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روزای گرم و طولانی تابستون دارای حساسیت و تحمل بیشتریه اما با یه برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر می تونیم بدون هیچ مشکلی از امتیازات اون بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی هم دچار نشیم.

رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تونه روزه داران رو به خاطر دریافت منافع بدنی و آسون کردن بهره مندی از امتیازات روحانی این ماه مبارک کمک کنه چون یه فرد مریض به درستی نمی تونه از برکات ماه رمضان فیض ببره.

1) واسه اینکه کمتر هنگام روزه داری تشنه شید بهتره در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل شکلای جور واجور کوکو، بادمجان، سویس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و هم اینکه غذاهای چرب و پرنمک که دلیل تشنگی زیاد در طول روز می شه دوری کنین.

2) تلاش کنین از غذاهای آب پز شده و خورشتای آبدار و کم نمک استفاده کنین.

3) خوردن مواد  شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر دلیل افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شه.

4) بعد از خوردن سحری، بهتره هنگام مسواک زدن واسه کاهش تشنگی و خشکی دهن، از حجم کمتری خمیر دندون استفاده کنین.

5) تلاش کنین در ماه رمضان میوه های آب دار و سبزیجات بیشتری استفاده کنین تا در طول روز دچار تشنگی نشید.

6) بهتره هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر به جای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنین.

7) خوردن 8 تا 12 لیوان آب از افطار تا هنگام سحر دلیل می شه تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شید.

8) واسه اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشید بهتره از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین مایعات رو بعد از تموم شدن غذا بخورین و بدون این دست اون دست کردن بعد از خوردن سحری به تختخواب نرید.

9) بهتره افطار خود رو با یه استکان آب ولرم یا یه فنجون شیر و عسل باز کنین و از خوردن غذا و شیرینی جات فراوون هنگام افطار دوری کنین تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشید.

10) تلاش کنین وعده های غذایی مانند پلو و خورشت رو دو ساعت بعد از افطار بخورین تا هضم اون آسون باشه.

11) واسه جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایی مثل گلابی، هلو و هندوانه بخورین.

12) ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می کنه.

13) وعده سحری رو اصلا حذف نکنین چون ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان دلیل افت بدنی و تحلیل عضلانی می شه.

14) نون و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یه لیوان شیر از بهترین خوردنیا واسه سحر حساب می شه چون علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیاره.

15) واسه اینکه در طول روز کمتر تشنه شید بهتره علاوه بر خوردن آب فراوون در فاصله افطار تا سحر، از کربوهیدراتایی مثل نون و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنین. این مواد دلیل می شه گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی شه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *