15 نکته درباره کمردرد بارداری

15 نکته درباره کمردرد بارداری

به مادران باردار پیشنهاد می شه به مدت طولانی تو یه حالت ثابت قرار نگیرند تا خستگی بر اونا غلبه نکنه؛ مثلا اگه به مدت طولانی وایس تاده ان، مکانی رو پیدا کنن و بشینن و یا اگه به مدت طولانی نشسته ان (مثلا پشت میز کار)، واسه یه مدت بایستند و یا تغییر وضعیت بدن.

یکی از مشکلاتی که مادران باردار، به خصوص در ماه های آخر که وزن جنین بیشتر می شه، با اون مواجه می شن، کمردرده. با انجام یه سری کارا میشه این کمردرد رو کم کرد و دوران بارداری راحتی رو تجربه کرد.

 

به مادران باردار پیشنهاد می شه:

1- در تموم طول دوران بارداری خود از کفشای طبی و مناسب استفاده کنن. کفشایی با پاشنهای کوتاه به همراه حفظ قوس داخل پا (کفی مناسب) انتخاب کنن تا فشار وارد شده بر پاها و ستون فقرات بین راه رفتن کم شه و مشکلات به وجود اومده به وسیله اضافه وزن مادر، به ستون فقرات اون آسیبی نزنه.

مادران باردار هنگام خوابیدن بالشی رو بین پاهای خود بذارن تا اگه احساس کمردرد می کنن، این درد در خواب از بین بره

2- به مدت طولانی تو یه حالت ثابت قرار نگیرند تا خستگی بر اونا غلبه نکنه؛ مثلا اگه به مدت طولانی وایس تاده ان، مکانی رو پیدا کنن و بشینن تا به کمردرد به وجود اومده به وسیله ایستادن طولانی دچار نشن و یا اگه به مدت طولانی نشسته ان (مثلا پشت میز کار) و خسته شدن، واسه یه مدت بایستند و یا تغییر وضعیت بدن.

 

3- به مادرانی که در سه ماهه اول بارداری قرار دارن پیشنهاد می شه واسه خلاص شدن از کمردرد این تمرین ورزشی رو بکنن:

به پشت روی زمین دراز بکشین و زانوهای خود رو خم کرده و به پشت خود کمی فشار بیارین. این حالت رو به مدت 2 ثانیه حفظ کرده و بعد واسه چند ثانیه استراحت کنین. این حرکت رو 10 بار پشت سر هم و حدود دو تا سه بار در روز انجام بدین.

 

4- هنگام خوابیدن بالشی رو بین پاهای خود بذارن تا اگه احساس کمردرد می کنن، این درد در خواب از بین بره. در طول سه ماهه دوم و سوم هم میشه با قرار دادن بالشی نازک در زیر شکم احساس راحتی و آرامش کرد.

البته بالشای مخصوص دوران بارداری هم در مراکز فروش وسایل پزشکی هست (تصویر بغل دستی).

 

5- روزانه 20 تا 30 دقیقه پیاده روی آروم رو در محلی مناسب و به دور از آلودگی هوا بکنن. پیاده روی با کفش مناسب علاوه بر کاهش کمردرد بارداری، فرصتی رو به مادر میده تا بتونه با نوزاد خود صحبت کنه. اگه پیاده روی در پارک و در فضای سبز انجام گیرد، روحیه ای چند برابر به مادر میده و مادر می تونه زیباییای چشمی خود رو به جنین هم منتقل کنه.

 

6- اگه در دوران بارداری به کمردرد گرفتار شدید، تلاش کنین با به کار گیری کمپرس سرد و گرم در قسمت کمر به طور متناوب، به مدت 10 تا 15 دقیقه، باعث کاهش فشار عضلانی و ورم شید (در مورد به کار گیری این روش با دکتر خود مشورت کنین). شما می تونین ببینین که گرما دلیل بهبود کمردرد شما می شه و یا بسته های یخ.

 

7- یکی از نکات مهمی که پیشنهاد می شه، به کار گیری کمربند یا شکم بند طبی درزمان دوران بارداریه. البته به کار گیری این کمربند اگه تحت نظر دکتر باشه بهتره. این کمربند طبی باعث می شه هنگام راه رفتن و یا ایستادن دراز مدت، درد کمتری در کمر ایجاد شه.

 

8- استحمام با آب گرم پس از یه روز خسته کننده، واسه بهبود کمردرد مناسب به نظر می رسه.

 

9- می تونین روشای ماساژ درمانی رو واسه آرامش کمردرد خود امتحان کنین.

 

10- اجسام سنگین رو بلند نکنن؛ مثل یه کودک و یا کیف و وسایل سنگین. بلند کردن اجسام سنگین به وسیله خانوم باردار، علاوه بر اینکه احتمال بروز کمردرد رو در اون بیشتر می کنه، احتمال سقط یهویی جنین رو هم زیاد می کنه.

 

11- به مادران باردار، مخصوصا از ماه سوم حاملگی به بعد پیشنهاد می شه هیچوقت به پشت خود نخوابن. خوابیدن به پشت می تونه فشار زیادی رو به کمر وارد کنه. هم اینکه در سه ماهه آخر بارداری ممکنه در اثر این نوع خوابیدن، بند ناف به دور گردن جنین بپیچد و منتهی به خفگی اون شه. پس به پشت خوابیدن مادر هم به ضرر جنینه وهم به ضرر مادر. به مادران باردار پیشنهاد می شه به پهلوی چپ خود بخوابن.

 

12- اگه کمردرد مادر شدید بود و با به کار گیری روشای بالا، درد اون آرامش پیدا نکرد، می تونه با مراجعه به یه فیزیوتراپیست ماهر و با تجربه، درد کمر رو آرامش دهد.

 

13- بعضی از پزشکان به کار گیری طب سوزنی رو واسه کاهش درد کمر، درزمان دوران بارداری مجاز می دونن. ولی پیشنهاد می کنیم قبل از انجام طب سوزنی در دوران بارداری، حتما با دکتر خود (دکتر متخصص زنان که تحت نظر اون هستین) مشورت کنین.

به مادران باردار، مخصوصا از ماه سوم حاملگی به بعد پیشنهاد می شه هیچوقت به پشت خود نخوابن

14- مادران باردار نباید خیلی خود رو خسته کنن و یا مدت زیادی بایستند. در دوران بارداری باید بیشتر استراحت کنن. طبق تحقیقات مشخص شده زنان بارداری که شاغل هستن و باید مدت زمان زیادی رو بایستند یا بشینن، بیشتر از زنائی که در این دوران استراحت می کنن، به کمردرد گرفتار می شن. پس خواب و استراحت کافی واسه مادران باردار پیشنهاد می شه.

 

15- به مادران باردار پیشنهاد می شه در صورت دچار شدن به هر گونه درد طولانی و شدید در ناحیه کمر، خیلی سریع به دکتر متخصص مراجعه کنن. کمردرد شدید در این دوران ممکنه در اثر عفونت کلیه و یا مریضی دیگری باشه که در صورت نبود درمان، عواقب بدی رو واسه مادر و جنین به دنبال داره.

 

البته باید گفت دکتر متخصص اجازه نداره، واسه بهبود کمردرد بارداری، دارو تجویز کنه. اما اگه همه روش ها امتحان شد و دکتر نتیجه ای نگرفت، ممکنه طبق وضعیت سلامتی مادر و جنین، دارو هم تجویز کنه.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *